טיפול בתינוקות מגיל שנתיים וחצי עד שלוש שנים

הגיל המיוחד הזה שבו הם מתחילים להרכיב פאזלים לבד, לבנות בתים מקוביות ולשחק מחבואים כאשר הם מכסים את העיניים וחושבים שאף אחד לא יוכל לראות אותם. בגיל הזה אפשר כבר להתחיל ולדרוש מהילדים דרישות כמו לסדר את הצעצועים, לשים את הכל במקומו וכו’..

העצמאות של התינוק מתחילה מהשלב הזה של החיים כאשר הוא כבר מסוגל לעשות את צרכיו לבד, מתחיל לנסות להתלבש לבד, אוכל לבד, שותה ומשחק לבד, כל מה שהאמא היתה עושה בשבילו הוא כבר יכול לבצע לבד ובזכות עצמו אלא אם ישנה בעיה מוטורית קשה או בעיית התפתחות שמצריכה בדיקות וטיפול דרך מומחה.

ההתפתחות הכללית של התינוק מגיל זה קשורה מאד באופן האוכל שהוא צורך, האהבה שהוא מקבל מההורים והיחס שנותנים לו. מחקרים רבים הראו שילדים שאין להוריהם רגש כלפיהם או אין להם זמן להיות איתם יוכלו לפתח התנהגות תוקפנית של מכות לילדים אחרים ואי יכולת להסתדר אים להפך מילדים שמקבלים אהבה וחום הם מאד מסתגלים לסביבה שיש בה חברים ואינם תוקפנים כלפי האחרים.

תזונה נכונה בגיל הזה צריכה להכיל כל הויטמינים והמרכיבים החיוניים להתפתחות השכלית והגופנית של הילד כמו ויטמינים הנמצאים בירקות, פירות, בשר ובמיוחד ויטמין C לחיזוק המערכת החיסונית בגופו של התינוק. בנוסף, על ההורים להקפיד על מזון שהוא מכיל הרבה ברזל ואם אין יכולת לספק את הברזל הנחוץ חשוב להתייעץ עם הרופא או האחות מטיפת חלב לדרכים אחרות של תוסף מזון המכיל ברזל. כדי לדעת מה גוף התינוק צריך מויטמינים ומרכיבים חיוניים חשוב כל שישה חודשים או כל שנה אפילו לעבור בדיקות דם כלליות ולבדוק מה צריך להוסיף לו למזון. הגיל הזה הוא קריטי במיוחד בגלל ההתפתחות השכלית הקוגניטיבית והתנועתית שמושפעים יותר מאופן התזונה וההרגלים.

בגיל הזה התינוק מתחיל להתכונן וגם ההורים לתקופה שבה הוא נפרד מהוריו ומתחיל חיים חדשים בגן ששם הכל עצמאיים ומוכנים להיות כבר ילדים גדולים שלא צריכים ההורים כל פעם להשקות אותם, להאכיל אותם או להחליף להם חיתול.

ההורים מתחילים להרשות לתינוק לכתוב ולצייר את מה שהוא אוהב מאחר והוא כבר מבין שאסור לכתוב ולצבוע את הקירות ומקומות אסורים. המוטוריקה העדינה בשלב הזה תופסת מקום מאד חשוב בחייו של התינוק מאחר ואם הילד אינו מצליח להחזיק את העט או העפרון כמו שצריך וזה מפריע לו חשוב לפנות לייעוץ וכמובן ריפוי בעיסוק על מנת לעזור לו מהבחינה הזו כדי שלא יגיע לשלבים מתקדמים יותר ואז הבעיה תהיה יותר רצינית ויכול להיות שאי אפשר לתקן אז.

הצעצועים בגיל הזה מתחילים להיות יותר מפותחים ומה שיתאים לילד יתחיל להיות כבר הפאזלים המורכבים יותר, משחקי חשיבה, משחקי צביעה, הרכבת צורות, זיכרון ובניית קוביות קטנות כי תנועות הידיים והאצבעות החלו להיות יותר גמישות ואפשר להחזיק דברים קטנים ולהרכיבם. הילד צריך כבר לצייר את מה שאתה מראה לו כמו קוו ישר, עיגול סגור, ריבוע לא כל כך ישר ומשולש בנוסף לכך שהוא יכול לקפוץ וללכת מהר. בשלב התפתחות זה מומלץ מאוד לפנות זמן עבור פעילויות לילדים איכותיות ומפתחות, שגם יעזרו לילדכם לפתח את היכולות החדשות שלו וגם יתרמו ליצור קשר חזק יותר עם הוריו.

מבחינת בריאות הגוף של התינוק כאן הבדיקות מתחילות להיות בעיתים שהם לא קרובות כמו שהיה לפני מאחר והילד כבר קיבל את רוב החיסונים החשובים של משרד הבריאות בנוסף לבדיקות ההתפתחות החשובות.